Close

Suicide in Blue, 2018, oil, pastel, oil sticks on canvas, 110×145 cm

Against All Logic, installation view at Stone Projects, 2018, photo Jiří Thýn

david krňanský

against all logic


Běží takhle Najky a zakopnou o plechovku s barvou. „Co je?“ „Revoluce!“ „Fakt?!“ „Tak ne.“ A všichni vytáhnou kvéry a bang, bang, bang. Zadání: Pozoruj trojúhelník spojující pozice letících projektilů. A až to skončí, tak to vypni. 

David Krňanský představuje své bohapusté vizuály, dokončené teprve včera, takže pozor, abyste se o ně neušpinili. Poslední minulost. Myslím, že je vhodné připomenout, že i když Krňanský plátna pojedná štětcem, tak obraz primárně vytvoří liniemi. Obrazy maluje, kreslí a píše. Malba/kresba/text. Vzpomněl jsem si před nimi na kresby, které lidé vytvářeli v dávných dobách, kdy telefony byly upoutány ke zdi šňůrou. Dnes takové kreslí během nezáživných firemních porad. V podstatě v nich šlo a jde o automatický ventil psychického přetlaku. Čmárání. David Krňanský zvládne více obrazů denně. Rychlost. Kresba na defaultně bílé plátno znesnadňuje přemalby. Krňanský se dobrovolně vystavuje riskantní výzvě dát obrazu uspokojivou podobu, aniž by si mohl dovolit více pokusů. Dojde-li na opravy, například na protažení některé z kontur, aby získala napětí/entázi, předchozí tah zůstane čitelnou součástí kompozice. Poněkud matoucí může být zběžnost provedení. Jako by Krňanskému na obraze nezáleželo. Myslím, že opak je pravdou, až nepříhodně mu záleží na obraze i na umění. Každý obraz je pokusem o dosažení rovnováhy mezi elementy tvarové gramatiky, o artikulaci sil na pomezí soudržnosti a rozptylu, na pomezí stavby a rozsypaného lega. Každý obraz je záznamem psychických pochodů během jeho vzniku a akrobacií mezi bezprostředností a sebekontrolou, mezi pózou nezájmu a potřebou dostat do ní výraz dokonalosti. U jeho obrazů nelze usuzovat na hloubku, ale je možné spustit se s jejich povrchem. Dandy ve značkových teplákách. Téma zůstalo kdesi vzadu, v gestu jeho odmítnutí. Ani ponor do podvědomí nesmí být moc hluboký, aby na hladinu nevystoupal rozčeřený kal traumat. Ventilace osobního přetlaku musí zůstat na snesitelné úrovni, kdy obraz bude žoviálně nezávazným společníkem kolektivního vědomí, prostředníkem (mediátorem) vizuální slasti z odněkud matně známého. Design a modernismus.

 

Jiří Ptáček             

              

       

David Krňanský (*1987) lives and works in Prague. He’s a member of the Black Hole Generation, known for adopting the tools of visual culture, ready-mades, and copies to formulate a critical commentary on the state of the world. Although he works with various media, his primary artistic form is abstract painting. David Krňanský’s abstract works are characterized by a joyful and courageous exploration of color, and yet are simultaneously delimited by geometric boundaries. Geometry and the utopian ideas of Modernism are his main sources of inspiration, but only by way of undergoing a mangling process of manipulation. The natural imprecision of the hand when tested by the rigors of outlining geometric forms becomes his signature, an adventure in drawing the line and creating forms that are never ideal nor identical. The refreshing novelty and humorous nuances in his work are combined with a naive bravura and an obstinacy for creating abstractions that hold critical and progressive threads beneath a surface layer of aesthetic pleasure.

22.06.-07.09.2018


opening hours

tue 10-14

wed 13-19

thu 10-14

and by appoitment



press release





past projects

MICHAL NESÁZEL:
CAMOUFLAGE

Exhiition
18.05-06.07.2018